Den Nya Världsordningen-Vad är det?


Det är säkert en hel del som har stött på begreppet ”The New World Order” Den nya världsordningen. Visa talar sig varma för det, medan andra påstår att corona är den stora nollställningen ”The Great Reset”  i världens ekonomi vilket betyder att det skulle komma en frälsare som skall bringa fred på jorden och återställa ekonomin och klimat på jorden.

Jag kommer att ställa några frågor, i första hand för mig själv, och kanske också till andra som undrar om dessa saker.

Först vill jag ta upp ett annat ämne som debatteras flitigt av troende kristna. ”Pretrib och postrib” Vad det handlar om är egentligen om församlingen (Guds folk-Jesu efterföljare) skall vara med vid den nya Världsordningen när den falske Messias framträder och innan Jesus kommer tillbaka, dvs ”Postrib” läran. Den andra gruppen gör gällande att församlingen skall inte vara med utan Jesus kommer tillbaka innan den falske Messias framträder, dvs den nya världsordningen, ”Pretrib”.

Här kommer mina frågor och undran:

1.Hur kommer det sig att det finns så mycket debatter om för och emot, eller för att vara tydlig, tidpunkten för dessa skeende?

2.När det gäller Covid, upplever jag att det blir en övertolkning av visa begrepp som anspelar på det som jag skriver i inledningen. Man kan väl säga att det förekommer rena konspirationer och tolkningar om vad som skall hända med människor och i världen.

Utifrån dessa två frågor vill jag ställa en allmän fråga om: Vad är vår primära uppgift i världen som Kristi följare? 

Hur förhåller vi oss till Jesu ord och det skrivna ordet som vi läser och säger oss att vi praktiserar?

Kanske borde frågan om tro och en kristen förankring ställas som: Vad betyder tro och hur skall den efterlevas?

Låt oss titta på det första:

Om vi har tillräckligt kunskap i det vi läser om Jesu liv och senare om apostlarnas undervisning, så ser jag i alla fall hoppet om ett liv i evighet, jag ser också Guds löfte framförda direkt av Jesus till dem som lyssnade på honom live och som i sin tur berättade det för andra med syfte att det finns ett liv efter detta och syndernas förlåtelse. Jo då, den vakne kan säkert anmärka på det jag skriver, att Jesus undervisade om  hans andra tillkommelse och tecken som skulle visa på detta. Men som allting annat så är våra motiv en grund för det vi säger och gör, dvs. hur vi gör. Jag menar, skriften får inte framföras för att bedriva skrämsel mot andra människor så att det sista blir värre än det första. Eller för att säga det på annat sätt: Vi kan inte skrämma människor till tro. I praktiken betyder det att den som vill ge något skall göra det med vishet om att vederbörande är mottaglig för gåvan.

Guds ord kan vi inte upphäva, som det står: ”Summan av Guds ord är konstant- Det är Sanningen” För tydlighets skull vill också jag bekräfta det som är skrivet, nämligen att Jesus kommer tillbaka. Det här är odiskutabelt.

Kolla här: 1 Tes. 4:16-18

16 För Herren ska själv stiga ner från himlen med ett befallande rop, med ärkeängelns röst och med Guds basun, och först ska de som dött i Kristus uppstå. 17 Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp tillsammans med dem på skyar för att möta Herren i luften. Och så ska vi alltid vara hos Herren. 18 Trösta därför varandra med dessa ord.”…

Vad läser vi om här ovan? Jo, Herren (Jesus) skall själv stiga ner för andra gången, den första var hans födelse, dvs. Guds löfte och att trösta varandra med ”dessa ord” hoppet. Om det blir post eller Pretrib har ingen betydelse för mig, min uppgift som troende är att hålla mig beredd oavsett när det skulle ske. Alltså borde vi lägga åt sidan lösa lärosatser och istället fokusera på det som är viktigast.

Den nya världsordningen borde inte ha någon betydelse för oss troende, tycker jag. Åter igen läser vi om Guds löfte och omsorg för att vi skall inte bli oroliga utan tro på Jesus som sänd från Sin Fader och som har omsorg om dem som har satt sin tillit till honom. Johannes kap 14 finns mycket tröst att hämta för dem som vill.

Till sist något om Covid igen: Har skrivit en artikel om det tidigare, så jag skall bara kommentera i korta ordalag innan jag avslutar.

Kan vårt DNA förändras av vaccinet mot covid? Nej  jag tror inte det, det handlar om min tro därför att jag har inte tillräckligt med kunskap för att kunna påstå något annat. Eller för att vara lite mera konkret vill jag säga så här: Det som jag saknar kontroll på behöver jag inte ta i utan kan gå vidare.

Om det däremot är något som kan visa sig i framtiden på grund av vaccinet, tja, vad skall vi vanliga människor göra åt det? Slänger ut en fråga  mest av nyfikenhet: Alla dessa människor som har dött i Covid, är inte det en verklighet? Skulle man låta fler människor dö i sviterna av det om inte vaccinet togs fram? Förresten vad är alternativet? Förväntar mig inget svar, men vill någon kommentera så gärna det.

Är detta förebud på den stor ”Great reset” för en ny värld? Det är möjligt, men samtidigt, vad kan vi göra åt det? Att det kommer för eller senare det är uppskrivet i Guds ord. Detta ligger inte i våra händer att ändra eller göra något åt det. Luk 21:28” När allt detta börjar ske då må ni lyfta era huvud för er förlossning nalkas säger Jesus.”…  

/Claudio

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.