Tro och underhållning


Man brukar säga lite skämtsamt att antingen håller man till vänster på vägen eller så hamnar man i diket till höger. För att komma fram till vad jag ville säga skall jag ta Jesu egna ord från texten i

Mark 8:22-26

22 Sedan kom han* till Betsaida. Och de förde till honom en som var blind och bad honom att han skulle röra vid honom. 23 Då tog han den blinde vid handen och ledde honom utanför byn och spottade på hans ögon och lade händerna på honom, och frågade honom om han såg något. 24 Då såg han upp och sa: Jag ser människorna gå omkring, de liknar träd. 25 Då lade han händerna en gång till på hans ögon och fick honom till att se upp. Och han blev botad och såg alla klart. 26 Och han skickade hem honom och sa: Gå inte in i byn,* och berätta det inte heller för någon i byn.”…

En av många berättelser och undret som Jesus gjorde när han såg på människor som följde honom. Låt oss stanna upp för att förstå vad texten säger till oss. Han tog mannen åt sidan, varför? Min uppfattning är att Jesus vill vara diskret just då, samtidigt vill han höra mannens bekännelse om han kunde se. Jo, det var lite trevande, han såg träd som liknade människor, dvs. han såg suddigt. Jesus sa inte till mannen ”jag kan inte hjälpa dig för du tror inte tillräcklig”… nej, mannen var ängslig och kanske undrade om det skulle bli en stor affär av detta  där Fariseerna skulle kors förhöra honom.

Då la Jesus händerna på mannen igen för att återställa hans syn med uppmaningen att han skulle gå hem. Varför handlar Jesus på det sättet just då? Jo, han var medveten om att situationen kunde missbrukas, det kunde lätt bli upplopp i en tid med mycket spänningar mellan olika grupper som följde Jesus. Alla hade inte samma målsättning som Jesus ville förmedla. Romarna hade ockuperat Palestina och var närvarande för att kväsa eventuell oro. Där fanns ”Sadukeerna” en grupp som kämpade för befrielse, och så fanns det Fariseerna som såg sin ställning hotade, därför försökte dessa förhindra  Jesu undervisning. Av texten kan vi utläsa att Jesu tid var inte kommen för det som hans uppgift skulle bli.

Berätta det inte heller för någon i byn.”… sa Jesus till mannen, kanske var det lite oväntat? Är det inte så att genom berättelse skulle världen få veta vem Gud och Jesus är? Jo förvisso är det så, samtidigt får vi hämta vishet från Jesus själv och se vad det handlar om, det är därför som jag har rubriken ”Tro och underhållning”  

Guds ord och Guds verk skall inte göras till underhållning, när vi handskas med heliga ting har vi med Gud att göra vilket är av största vikt att Gud skall bli ärad och förhärligad för sina gärningar. Vi människor skall inte glänsa som bevis på när Gud gör under. Så… hur skall vi hålla oss på den smala vägen? Är Gud så tråkig så att Han inte unnar oss glädje? Naturligtvist inte, det handlar om vishet att bedöma vad som är lämpligt, det handlar om våra motiv vad vi än gör, om det är till att visa på Guds existens genom vår handlande där äkta glädjen ingår.

Innan jag avslutar dagens text vill jag ta ett exempel på hur det kan gå till i vår tid:

En Amerikansk medborgare, varmt troende var i Sverige för en del år sen och berättade om sin upplevelse och möten med en medpassagerare  på en flygt på väg hem. Mannen själv var ivrig att berätta om sin tro för andra och så tänkte han göra för kvinnan som satt bredvid. Medan de samtalade om alldagliga ting letade mannen efter ord för att påbörja ett andlig samtal. Nej det kom inget, det kändes som hans mun var förseglad på det område och han fick inte fram något. Väl framme i USA skulle dessa skiljas. Kvinna hade kommit hem till sin stad medan mannen skulle vidare genom att byta planet. Innan de skildes  åt frågade kvinnan mannen: Är du en kristen troende? Jag kände en atmosfär när vi samtalade men vågade inte fråga förrän nu. Då berättade mannen hur han tänkte men fick inte fram ett ord.

Då sa kvinnan: Vet du jag har varit med också men blev så sårad så jag gick ifrån, hade du sagt något till mig så hade jag förkastad det direkt, men eftersom du inget sa utan var dig själv, upplevde jag en Guds atmosfär och en längtan att komma tillbaka till Jesus.

Dessa två skildes åt var och en med sin egen erfarenhet.

Min  slutsats är att vara saktmodig i det som vi läste om i texten från Jesus, men också att vara öppen när tillfället bjuds för att förmedla evangelium till våra medmänniskor.

/Claudio

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.