Krångel eller enkelhet?


Det handlar om tro förstås, inte tro på vad som helst, det handlar om evangeliet som är enkel, eller borde vara enkel för varje människa som ”vill” ta den till sig. Det handlar också om oss alla när vi förmedlar evangelium, att vi är tydliga och förklarar det på ett enkel sätt, istället för att gå omvägar för att kränga ord med långa utläggningar där människor vänder på klacken därför att det blir så krångligt och svårt.

Låt oss begrunda för ett ögonblick Jesu ord i Mark 2:9-11

9 Vilket är lättare att säga till den lame: Dina synder är dig förlåtna, eller att säga: Stå upp och ta din bädd och gå? 10 Men för att ni ska veta att Människosonen har makt på jorden att förlåta synder, sa han till den lame: 11 Jag säger dig. Res dig upp och ta din bädd och gå till ditt hem.”…

Min fråga blir helt naturlig, om vi överför det till oss själva: Vad är det som är så svårt med detta som vi läser om  här ovan?

Om vi går tillbaka till tiden när Jesus var på jorden och ställde frågan: Varför hade visa så svårt att ta det till sig?  Lite längre upp i samma kapitel 2:7 frågade några uppretade människor:

7 Varför talar denne sådana hädelser? Vem kan förlåta synder, förutom en, Gud?”…

Det var visserligen i början av Jesu offentliga gärning som evangelisten Markus beskriver händelsen, men ryktet om Jesus spred sig ganska snabbt bland människor till den milda grad att det var svårt och komma fram till Honom. Dock såg visa så kallade ”duktiga” att det fick plats längs fram, inte för att det var sökare, utan därför att det ansågs vara väktare av sin egen förträfflighet och sin egen religion.

Mer parten av människor hade ett ärende och var nyfikna på vad Jesus hade att säga. Med andra ord samma behov som människor har idag i vår tid.

Från Matt 16:15-17  läser vi följande:

” När Jesus kom till trakten av Cesarea Filippi frågade han sina lärjungar och sa: Vem säger folket att jag, Människosonen, är? 14 Då svarade de: Några säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller en av profeterna. 15 Han sa till dem: Men vem säger ni att jag är? 16 Då svarade Simon Petrus och sa: Du är Kristus, den levande Gudens Son. 17 Jesus svarade och sa till honom: Salig är du, Simon, Jonas son. För kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlarna.”…

Nu var det vid ett annat tillfälle som Jesus samtalade med dem som han utvalde som ledare-apostlar som skulle axla ansvaret senare och föra ut evangeliet till människor så långt det var möjligt då.

Vad är skillnad mellan dessa två texter?

Nu handlar det om dem som blev kallade av Jesus vid tidigare tillfälle. Det var enkla människor, med undantag med några tjänstemän. Inga människor som var skolade i teologi, (inget ont sagt om dagens teologi studerande-kunskapen är inte tungt att bära) Vad jag ville visa på är enkelhet i den kallelse  som Jesus kallade dessa, och som han kallar också idag.

Vad var det som gjorde att dessa apostlar lämnade sin försörjnings jobb  och följde Jesus?

Det var en söknings tid som dessa upplevde, en dragningskraft från Gud själv. Kom ihåg att dessa var Judar och levde efter Judiska traditioner efter Mosses lag och profeternas undervisning.  Messias skulle komma till upprättelse för människor, syndernas förlåtelse  och evigt liv. Gud skulle föddas som en människa för att uppenbara Faders kärlek till alla människor.

När Jesus kallade blev det till en påminnelse i deras sökning  för  att följa Jesus. Vist kan vi ana tvivel och undran från tid till tid när vi läser nya testamente. Dessa tog vara på Jesu ord och blev hans följare livet igenom.

Hur är det för oss?  Det handlar om tro och enkelhet utan att krångla till det. Att fatta beslut så som apostlarna gjorde i sin situation är också vårt val. Att inte lägga till eller dra ifrån det som står skrivet i ordet, är framkomlighetens väg.

Jesu fråga till då tidens människor är också fråga till  oss:

 Vilket är lättare att säga till den lame: Dina synder är dig förlåtna, eller att säga: Stå upp och ta din bädd och gå?”

Som var och en förstår så är det inte vi som förlåter synder eller helar någon människa. Men Gud gör det genom Jesus för att människor skall stanna upp och förstå att Han Är den som har sagt sig vara. Honom tillhör all ära och inte någon människa.

Det är detta som är det enkla att vi tror på den Gud som Han Är.

Till sist ett ord och exempel från Petrus som var en enkel fiskare, men blev istället en brinnande evangelist.

Apg 2:29-36

” Män och bröder, låt mig tala öppet till er om patriarken David, att han är både död och begraven, och hans grav finns ibland oss än idag. 30 Eftersom han var en profet och visste att Gud med ed hade svurit honom, att ur en av hans efterkommande, enligt köttet, resa upp Kristus* för att sitta på hans tron, 31 förutsåg han och talade om Kristi uppståndelse: att hans själ* inte skulle lämnas åt dödsriket**, inte heller skulle hans kropp se förgängelsen. 32 Denne Jesus har Gud uppväckt, det är vi alla vittnen till.  33 Efter att han blev upphöjd till Guds högra sida och har tagit emot löftet av Fadern om den Helige Ande, har han utgjutit detta som ni nu ser och hör. 34 För David har inte farit upp till himlen, men han säger själv: Herren sa till min Herre: Sätt dig på min högra sida, 35 till dess jag har lagt dina fiender till en fotpall för dina fötter. 36 Därför ska hela Israels hus vara helt förvissade om att denne Jesus som ni har korsfäst, honom har Gud gjort både till Herre och till Kristus.”…

Ingen kommentar behövs mer.

/Claudio

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.