Den Appostoliska bekännelsen


Jag antar att uttrycket har hörts ganska ofta bland troende kristna, så detta är inte ett nytt evangelium. Detta är snarare en påminnelse om att gå tillbaka till det första grunderna och göra dem medvetna för oss alla.

Säkert känner många igen sig i diskussioner  om våra församlingar som säger att det händer för lite och att vi förmår inte attrahera människor med evangeliet. Hur många gånger har vi inte vänt på begreppet och försökt med olika medel och förslag för att ändra på det?

Så… vad har jag att säga om det?  För det första: Låt oss gå tillbaka till Jesu undervisning och under stillthet och bön begrunda vad han ville säga till oss.

Mark. 2:1-12 läser vi om följande:

”  Därefter kom Jesus på nytt in i Kapernaum efter några dagar, och ryktet spred sig att han var i huset. 2 Då samlades genast* så många att de inte fick plats, inte ens utanför dörren, och han predikade ordet för dem. 3 Då kom de fram till honom med en lam, som bars av fyra män. 4 Och då de inte kunde komma fram till honom för folkmassans skull, tog de bort taket på huset där han var. Och när de hade brutit upp det firade de ner bädden som den lame låg på. 5 När Jesus såg deras tro, sa han till den lame: Son, dina synder är dig förlåtna. 6 Nu satt där några skriftlärda, och de tänkte i sina hjärtan: 7 Varför talar denne sådana hädelser? Vem kan förlåta synder, förutom en, Gud? 8 Och Jesus förstod genast i sin ande att de tänkte så för sig själva, och han sa till dem: Varför tänker ni så i era hjärtan? 9 Vilket är lättare att säga till den lame: Dina synder är dig förlåtna, eller att säga: Stå upp och ta din bädd och gå? 10 Men för att ni ska veta att Människosonen har makt på jorden att förlåta synder, sa han till den lame: 11 Jag säger dig. Res dig upp och ta din bädd och gå till ditt hem. 12 Och genast reste han sig upp, tog sin bädd och gick ut inför allas åsyn, så att alla förundrade sig mycket och prisade Gud, och sa: Något sådant har vi aldrig sett.”…

Egentligen skulle vi kunna ta vilken text som helst där Jesus undervisade både sina lärjungar och folket som ville höra honom. Det mesta handlar om tro och efterföljelsen, men vi finner vishet också när vi stannar upp. Framför allt måste vi fråga oss: Varför gjorde och undervisade Jesus som han gjorde? Där finner också vi svaret på hur vi bör göra.

Jag tar det i tur och ordning för att belysa vad Jesus menade. Lägg märke till att jag håller mig till ordet  och utifrån detta förklara skriften i enkla termer.

Tron-tror vi tillräckligt?

Det är här allting börjar, vi ser redan i början av texten att det var mycket folk som följde Jesus. Det var en brokig skara med skiftande motiv som jag återkommer längre ner med. Vad det handlar om är just tron för att överhuvudtaget komma vidare. Men alla kan eller vill inte tro av många olika anledningar. Så, vad är då tro?

Hebr. 11:1-3

”  Men tron är en övertygelse om det som man hoppas, en visshet om det man inte ser. 2 För genom den har fäderna fått sitt vittnesbörd. 3 Genom tron förstår vi att universum har skapats genom Guds ord, så att det synliga inte har blivit till av det  som vi kan se.”…

Hur får man tag på tron och hur skall man veta att det är rätt?

Rom 10:17  ”Tron kommer av predikan och predikan av Kristi ord”…  Vad läste vi om i texten ovan?

2 Då samlades genast* så många att de inte fick plats, inte ens utanför dörren, och han predikade ordet för dem.” …   För folket som följde honom. Hur kunde Jesus attrahera så mycket folk? Skulle vi troende kunna göra det också? De flesta vet som har lyssnat på predikan någon gång att Jesus har kommit för att göra Sin Faders vilja. Fader, Sonen och den Helige Anden är ett (Treenighet i Gudom)

Betyder det att alla som lyssnade fick en tro och var färdiga för att göra det som Jesus gjorde? Nej, inte alls, det handlar om ett litet frö som slog rot i någons hjärta, kanske så lite som en senaps korn, för att citera Jesu ord från andra ställen, det lilla frön får näring och växer som senare blir en bärande träd för himmelens fåglar. Kom ihåg att inget sker per automatik, det handlar om våra beslut som vi fattar personligt när vi upplever en söknings tid i extensiella frågor. Tron handlar om mognad och efterföljelsen av Jesus för att bli som han.

Men texten ovan handlar om så mycket mer och så många olika motiv. Just här får vi rannsaka oss själva när vi undrar om våra församlingar. Jag har svårt att tro att Gud kommer genom olika perioder, det är en uppfattning om på många ställen med hänvisning till olika väckelse perioder. Det är väl självklart att Gud vill att alla skulle komma till tro och hålla Gudstjänst till hans ära. Så vad är problemet?  Det är vi själva som har problem, det handlar om vår överlåtelse, vår vilja, vår mod mm.

En sak måste vi ha klart för oss, församlings verksamhet handlar inte om oss i första hand, det handlar om förvaltarskap av Guds gåvor nedlagda i människan för att förhärliga Gud. Vi är Guds tempel där Helige Anden har tagit sin boning precis som Den gjorde hos Jesus, med undantaget att vi är tjänare och inte Gudar. Vi får fråga oss ständigt om Helige Anden trivs i vårt sällskap som synliggör Guds härlighet, eller om vi är upptagna med våra egna intresse med motiveringen att det ordnar sig. Tron handlar om Guds kraft genom hans löfte, så många det är nedskrivna i bibeln. Tänk efter, om vår tro bygger på en tom tro då har alla människor genom tiderna trott förgäves. Att följa Jesus betyder försakelse och prövningar många gånger. Det handlar också att ta sitt kors och bära den i förvisning om att vi får hjälp när bördan blir för tung. Ytterst handlar det om  att det är Herrens verk som uppenbaras genom vår svaghet. När vi är svaga det är då som Guds kraft blir så mycket mer synlig och Gud förhärligas genom oss. Då får vi räkna med att människor blir nyfikna och längtansfulla på samma sätt som på Jesu tid.

/Claudio  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.