Livet och döden


För att utgå från mig själv, så är det svårt att prata om döden. Den är så definitivt och dramatisk, därför vill man inte gärna ge sig in i samtalet om det. Ändå borde det vara ganska naturligt att prata om det på ett avslappnat sätt, utan att lägga till brasklappar och spekulationer.

Man brukar säga att livet och döden går hand i hand, och vist är det sant. Men livet är mer än vi människor, den lever runt omkring oss i olika former i både stora och mikro format. De flesta av oss har upplevt döden i vår närhet, och vist är det dramatisk när avsked är definitivt från vår jordiska tillvaro. Inte ens när gamla och sjuka som befann sig i dödens rum i många år, lättar stämningen när livet bryts. För så länge en människa lever så finns det en gemenskap i någon form med de närmaste.

Vad vill jag då med dagens artikel, eftersom jag tar upp detta? Oavsett hur jobbigt det ter sig att prata om döden och livet, eller tvärt om, så är det viktigt att vi tar fram hoppet. Det är något som vi inte ser, men förtröstar på i vår övertygelse och förvisning om att det blir så som Guds ord lär oss.  Ni som läser bloggen har lagt märke till att jag hänvisar till ”Ordet” som en referens i vår förtröstan och handlande, dvs. vi tar till oss av det som är skrivet och beseglat som ”Guds löfte.”

Låt oss titta på hur människor reagerade på Jesu tid när han var på jorden:

Från Joh 11:13-17 läser vi följande:

” Jesus hade talat om hans död, men de trodde att han talade om vanlig sömn. 14 Men då sa Jesus rent ut till dem: Lasarus är död. 15 Och jag är glad för er skull, att jag inte var där, för att ni ska tro. Men låt oss gå till honom. 16 Då sa Tomas, som kallas Tvillingen, till de andra lärjungarna: Låt också oss gå, för att vi må dö med honom. 17 Då Jesus kom, fann han att han redan hade legat fyra dagar i graven.”…

Systrarna Marta och Marias bror låg döds sjuk i deras hem. Det var samma personer som Jesus gästade hos tidigare, dvs. Marta som gjorde sig bekymmer om allt det praktiska, medan Maria torkade Jesu fötter med sitt hår. Nu gäller detta deras bror  Lasarus som dog redan för 4 dagar sen, men lärjungar förstod det inte. Är det inte så att vi hamnar också i situationer när vi blir överrumplade och har svårt för att ta till oss den verkligheten.

Joh 11:21-26

” Då sa Marta till Jesus: Herre, om du hade varit här hade min bror inte dött. 22 Men nu vet jag också, att vad du än ber Gud om, det ska Gud ge dig. 23 Jesus sa till henne: Din bror ska stå upp igen. 24 Marta sa till honom: Jag vet, att han ska uppstå vid uppståndelsen på den yttersta dagen. 25 Jesus sa till henne: Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig, han ska leva, om han än dör. 26 Och var och en som lever och tror på mig ska aldrig i evighet dö.”…

Vi känner igen oss i det som vi läser ovan, många har haft en tro på Gud/Jesus sen barns ben, förtröstat på och trott vad predikanter och evangelister undervisade om, men när prövningar kommer, ja tom döden in i ett hem, då känns Gud och tron långt borta. Och vist finns det kvar en liten gnutta  av tro på en evighet och att livet upphör inte när människan dör på jorden. Kroppen tillhör jorden förgänglighet, medan själen och anden får en himmelsk kropp för att passa de himmelska. Tanken är svindlande, precis som det var för systrarna, därför har jag strukit Jesu egna ord om både livet och döden.

Vi läser vidare om vad som hände med Lasarus  Joh 11:39-

” Jesus sa: Ta bort stenen. Den dödes syster Marta sa till honom: Herre, han luktar redan. Det är ju fjärde dagen. 40 Jesus sa till henne: Sa jag dig inte att om du trodde, skulle du få se Guds härlighet? 41 Då tog de bort stenen från stället där den döde låg.* Och Jesus lyfte blicken och sa: Fader, jag tackar dig att du har hört mig. 42 Och jag vet att du alltid hör mig, men för folkets skull, som står här omkring, säger jag detta, för att de ska tro att du har sänt mig. 43 Och då han hade sagt detta, ropade han med hög röst: Lasarus, kom ut. 44 Då kom den döde ut, inlindad om händer och fötter med bindlar, och hans ansikte var ombundet med en duk. Jesus sa till dem: Lös honom och låt honom gå.”

Vad vill jag säga med den sista texten vi läser? Jo, det som Jesus befallde var: ”Ta bort stenen” som förseglade graven. Att Lasarus låg död i 4 dygn påverkar inte Guds förmåga att väcka människor från döden. Eller tror vi att Gud bara gör sånt som vi kan förstå eller tänka ut? Nej, Guds tankar är inte våra tankar. Och han handlar inte efter en inövad mall och definitivt inte för att människor skall bli ärade.

Här gjorde Jesus undantag, för att visa att Gud Fader förhärligar sitt namn genom Sonen som har kommit för att gå in i döden som lösen och evigt liv för människosläkte. Genom sitt uppståndelse har han beseglat löfte åt dem som tror.

Till sist lämnar jag ett ord ifrån 1 Tes 4:13-18

”  Men jag* vill inte, bröder, att ni ska vara okunniga angående dem som har somnat in, för att ni inte ska sörja som de andra, som inte har något hopp. 14 För om vi tror att Jesus har dött och uppstått, så ska också Gud föra fram dem som har somnat in i Jesus tillsammans med honom. 15 För detta säger vi er med ett Herrens ord, att vi som lever och är kvar till Herrens återkomst*, inte alls ska komma före dem som har somnat in. 16 För Herren ska själv stiga ner från himlen med ett befallande rop, med ärkeängelns röst och med Guds basun, och först ska de som dött i Kristus uppstå. 17 Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp tillsammans med dem på skyar för att möta Herren i luften. Och så ska vi alltid vara hos Herren. 18 Trösta därför varandra med dessa ord.”

Några kommentarer behövs inte till det sista texten!

/Claudio

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.