Bön till en okänd Gud


I den gamla världen  fanns det många så kallade Gudar som man bad till i tron att om man blidkade dessa skulle det gå väl för människor. Egyptier hade sina gudar som det tillbad och vördade. Vilka var dessa gudar och vilken hjälp kunde människor få av dessa? Sol guden var en av dem, en annan var ormens gud.

Vidare genom historien, vet vi att människor sökte livets mening  och gjorde sig totempålar som skulle vara deras gud. En annan som vi läser om är Bals gud och hans profeter som kom i konfrontation med Israels Gud genom profeten Elia. För den som vill läsa om det finns det uppskrivet i 1 Kon 18. Av utrymmes skäll skall jag inte skriva om det. Konstaterar bara att sökning av gudaväsen är en gammal företeelse, vilket understryker att vi är evighets människor. Salomo, Israels kung uttrycker det så här i boken Predikaren 3:11-14  ”

”Allt har Han (Gud) gjort skönt för sin tid, ja Han har också lagt evigheten i människornas hjärtan, dock så att det förmår inte förstå till fullo, från början till slut,  det verk som Gud har gjort. Jag insåg att ingenting är bättre för dem, än att de är glada och gör sig goda dagar, så länge de lever. Jag insåg att allt vad Gud gör skall förbli evinnerligen, Man kan inte lägga  något till det, ej heller ta något av det. Och Gud har så gjort för att man skall frukta Honom.”…

Romariket hade sina egna gudar där det var fritt fram att dyrka vem man ville så länge man inte försummade kejsaren. Vikingar hade sina och infödingar åter sina gudar. I vår moderna tid finns en blandning av både nytt och gamalt. För att vi skall förstå innebörden av det, skall jag bifoga Paulus redogörelsen från sin missions resa när han och Silas kom till Athen:

Appg 17:16-24

16 Medan Paulus väntade på dem i Aten, blev han upprörd i sin ande då han såg staden vara fylld med avgudadyrkan. 17 Därför samtalade han i synagogan med judarna och med dem som fruktade Gud, och på torget var dag med dem som han träffade där. 18 Och några filosofer av epikureerna och stoikerna diskuterade med honom. Och några sa: Vad är det den där pratmakaren vill säga? Och andra sa: Han tycks vara en förkunnare av främmande gudar, eftersom han predikade Jesus och uppståndelsen för dem. 19 Och de tog honom med sig och förde honom till Areopagen och sa: Kan vi få veta vad det är för en ny lära som du förkunnar? 20 För det du låter oss höra är främmande för oss. Vi vill nu veta vad detta betyder. 21 För alla atenare och främlingar som var där hade inte tid för annat än att tala om eller höra på något nytt.

22 Då trädde Paulus fram mitt på Areopagen och sa: Män, atenare, jag ser av allt att ni är mycket religiösa*. 23 För medan jag har gått omkring och beskådat det som ni dyrkar, har jag funnit ett altare med inskriften: Åt en okänd gud. Han som ni alltså tillber utan att känna till, honom* förkunnar jag för er. 24 Gud som har gjort världen och allt som är i den, han som är Herre över himmel och jord27 för att de ska söka Herren*, om de möjligen skulle kunna treva sig fram till honom och finna honom, fast han inte är långt borta från någon enda av oss.”…

Här har vi själva kärnan och grunden i det som var viktig för apostlarna, undervisning och fostran de fick direkt från Jesus. Nu skulle inte människor behöva syssla med okända tomtepålar och egna beläten för att hitta fram till sin Skapare och frälsning. Nu skall Jesus pressenteras för folket i då tidens värld och uppdraget skall föras vidare över hela jorden i vår tid för att alla skall höra om hoppets evangelium. Budskapet om den Sanne Guden som kom som en människa i Jesus Guds Son, Kristus och Frälsaren som är Vägen, Sanningen och Livet. Att hitta hem till Gud är hjärtats inställning i bön och suckan med viljan-motivet att lära känna  Honom, som Var, Är  och Förblir den som Han har sagt sig vara.

/Claudio

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.